Shahbaz Aluminium Co.
0
loading...
آلیاژهای پایه آلومینیوم
ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای پایه آن

ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای پایه آن

 فراوان ترین عنصر فلزی در پوسته کره زمین آلومینیوم میباشد که تقریبا ۸% آن را تشکیل داده است. آلومینیوم به رنگ نقره ای مایل به سفید، چکش خوار و بسیار نرم است که هیچ گونه خاصیت مغناطیسی ندارد. آلومینیوم به دلیل فعالیت شیمیایی بالا، هیچ وقت به صورت خالص در طبیعت پیدا نمی شود و معمولا در ترکیب با عناصر دیگر در سنگ های معدنی مشاهده می شود.

ریخته گری آلومینیوم شاید مهم‌ترین و ساده‌ترین روش تولید محصول نهایی از جنس آلومینیوم باشد بنابراین اطلاعات در این زمینه بسیار مهم و کاربردیست. در سال‌های اخیر بیشترین نرخ رشد مصرف فلزات مربوط به آلومینیوم بوده است که این موضوع بیانگر استراتژیک بودن این فلز برای کشورهای مختلف است. بر همین اساس، ریخته گری آلومینیوم با توجه به خصوصیات این فلز اهمیت بالایی یافته است.

آلومینیوم خالص را می‌توان از آلومینا با درصد خلوص بالا به دست آورد؛ اما با توجه به اینکه آلومینیوم خالص، فلزی نرم است امکان استفاده از آن در همه صنایع و کاربردها فراهم نیست. به همین منظور، برای بالا بردن میزان استحکام آلومینیوم، عموماً آن را با سایر فلزات ترکیب می‌کنند تا به‌صورت آلیاژ درآید.

ریخته گری دقیق آلومینیوم برای تولید قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریخته گری دقیق که به آن ریخته گری با مدل‌های مومی هم گفته می‌شود؛ به‌صورت کلی به روشی گفته می‌شود که در آن فلزات ذوب‌شده را درون قالب‌هایی از جنس موم منتقل کرده و سپس با گچ ریخته گری آن را احاطه می‌کنند. پس از تخلیه موم به دلیل حرارت و گرما، محصول فلزی موردنظر ایجاد می‌شود. با ریخته گری دقیق آلومینیوم می‌توان آلیاژهای گوناگونی را از آلومینیوم تهیه کرد که دقت بالایی دارند و می‌تواند برای ساخت محصولات آلومینیومی با جزئیات دقیق و پیچیده مورد استفاده قرار بگیرد. در این نوع ریخته گری آلومینیوم به قالب‌های ریخته گری دقیقی نیاز است که خود نیز کیفیت و دقت بالایی داشته باشند. به همین منظور عموماً این قالب‌ها از بهترین مواد و توسط ماشین‌کاری CNC ساخته می‌شوند.

قالب ریخته گری آلومینیوم به‌صورت حفره‌ای کاملاً مشابه با قطعه موردنیاز است. بااین‌حال، قالب‌ها را در ابعادی کمی بزرگ‌تر از قطعه موردنظر می‌سازند تا به ماده ریخته شده درون قالب اجازه سرد شدن و انجماد بدهد. قالب‌های ریخته گری آلومینیوم را از فلزات مختلف، پلی استایرن، گچ، سرامیک، ماسه و یا پارافین می‌سازند.

آلومینیوم با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات خود، ازجمله فلزاتی است که می‌تواند در هر روشی مورد استفاده قرار بگیرد و در ریخته گری دقیق آلومینیوم نیز به‌صورت مذاب ریزی استفاده شود. ریخته گری دایکست، ریخته گری قالب دائمی، ریخته گری با ماسه، ریخته گری در قالب گچی، ریخته گری دقیق آلومینیوم و ریخته گری مداوم از انواع ریخته گری آلومینیوم هستند. در کنار این روش‌های ریخته گری آلومینیوم، روش‌های ریخته گری با فوم، ریخته گری کوبشی و پرس‌کاری ایزواستاتیک حرارتی نیز وجود دارند.

روش‌های ریخته گری آلومینیوم که با استفاده از قالب‌های مصرف شدنی انجام می‌شوند؛ نیازمند تخریب قالب ریخته گری است تا قطعه تولیدشده را آزاد کند. در ساخت این قالب‌ها از موادی همچون ماسه و گچ به همراه مواد متصل‌کننده هم‌چون چسب استفاده می‌شود.

VIEW
Close